Hvordan falder man i Søvn?

Har du problemer med at falde i søvn? De fleste fyre falder i søvn efter at have ligget i sengen imellem 10 og 20 minutter.

Andre har sværere ved det, og derfor har vi listet nogle tips til at falde hurtigere i søvn.

Stop med at overtænke

Overtænkning kan forhindre dig i at falde i søvn, så stop med det. Ja, vi ved godt, at det er lettere sagt end gjort.

Nogle mennesker er i stand til at kontrollere deres tanker i sengen ved at:

  • Forestille sig et helt tomt billede i deres hoved.
  • Tælle langsomt (eller endda tælle baglæns).
  • Fokusere på deres vejrtrækning.
  • Gentage alfabetet langsomt.

Hvis ingen af disse metoder virker for dig, så prøv i det mindste at have mere positive tanker - det kan få din krop til at slappe af og dermed få dig til at falde i søvn.

Slap af i din krop

Måske har du ikke engang bemærket det, men din krop er helt spændt.

Hvis det er tilfældet, anbefaler vi dig en teknik, der hedder progressiv muskelafspænding. Først skal du spænde en bestemt muskelgruppe i din krop. Dernæst slipper du langsomt spændingen. Når det er gjort, fortsætter du med en anden muskelgruppe, indtil du har været hele kroppen igennem.

Når vi slapper af i musklerne, informerer vi hjernen om, at det er tid til at falde i søvn.

En anden metode til at slappe af i kroppen er at trække vejret langsomt. Hvis det er muligt, så træk vejret gennem næsen - det er sundere, fordi næsen hjælper med at filtrere støv og allergener, øge iltoptagelsen og fugte luften, du indånder.

Forlade hjemmet

Hvis du tilbringer hele dagen derhjemme uden at forlade hjemmet, kan du få sværere ved at falde i søvn om aftenen.

Udsættelse for solstråler hjælper din krop med at justere sin døgnrytme - det ur, der er ansvarlig for at regulere dit søvnniveau.

Hvis du bliver hjemme hele dagen, kan det øge din angst og søvnløshed.

Dyrke sport

Moderat sportsudøvelse øger voksne menneskers søvnkvalitet og reducerer den tid, det tager dem at falde i søvn.

På den anden side reducerer motion, hvor søvnig man føler sig i løbet af dagen, hvilket giver en person mere energi.

Fysisk aktivitet inden man går i seng - eller senere på dagen - kan dog påvirke søvnen negativt. Derfor anbefaler vi, at man om muligt dyrker motion tidligere på dagen.

Forlade sengen

Det er en dårlig idé at tilbringe tid i sengen, hvis du ikke har planer om at sove. At ligge i sengen er som at beordre dit hoved til at falde i søvn.

Hvis du kæmper imod, kan det give bagslag og forhindre dig i at falde i søvn, når du ønsker det.

Det samme gælder for at ligge i sofaen - det kan gøre dig træt, og du vil have sværere ved at falde i søvn senere. Pas på!

Hold telefon væk

Hvis du bruger din telefon, stimulerer det din hjerne, så du føler dig mere aktiv og vågen. Dermed har man sværere ved at falde i søvn senere.

På den anden side kan det indhold, du ser på din telefon, påvirke dig følelsesmæssigt (gøre dig trist, ophidset eller overrasket), og disse følelsesmæssige tilstande kan påvirke dig til ikke at falde i søvn.

Endelig påvirker lyset på telefonens skærm din søvn negativt, fordi det ændrer dit indre ur.

Det anbefales, at du ikke bruger telefonen en time eller to, før du går i seng.

Følg en tidsplan

Hvis du lægger dig til at sove på samme tid, og sover det samme antal timer og altid vågner på samme tid, hjælper du din krop med at skabe en god vane, der vil hjælpe dig til at falde hurtigere i søvn.

Undgå at spise sent

Være bevidst på, hvilken mad og hvilke drikkevarer du indtager sent om aften. Hvis du spiser for meget, før du går i seng, vil det ikke kun gøre det svært for dig at falde i søvn, men det vil også forringe din søvnkvalitet.

På den anden side vil stimulerende stoffer som kaffe eller energidrikke eller alkohol stimulere din hjerne - prøv at undgå dem for enhver pris, hvis du ønsker at få en god søvn.

Læsning

Du bør helst læse fra en fysisk bog - læsning fra en elektronisk enhed kan have den modsatte effekt.

Hvis du er i tvivl om, hvad du skal læse, anbefaler vi dig under alle omstændigheder at tage et kig på vores andre indlæg på bloggen. Vi udgiver et nyt næsten hver uge, så hold dig opdateret.

Ingen “morfar” amigo

Undgå at tage lange lure i løbet af dagen.

Det er sundt at tage korte lure i løbet af dagen (op til 30 minutter), men det er bevist, at tag en lur på mere end 2 timer eller længere påvirker din søvn negativt.

Hvis du er en af dem, der ikke er i stand til at vågne op fra en lur uden hjælp udefra, bør du måske overveje at fjerne dem fra dine rutine.

Nu har du alt, hvad du behøver for at falde bedre i søvn.

Følg vores motto i Boys Don't Cry-stil og gør dit bedste for at falde i søvn. Vores gammeldags vintage pyjamas til mænd hjælper dig måske ikke til at falde hurtigere i søvn, men hvis du gerne vil se cool ud i sengen, så tag et kig på vores kollektion.

blondhåret ligger med armene og sover. afslappende med gul baggrund
Tilbage til blog

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort.