Lucide Drømme

Styr dit drømmeland 

En lucid drøm er en type drøm, hvor drømmeren bliver bevidst om, at personen drømmer, mens de drømmer.

I denne tilstand kan en person til en vis grad tage kontrol over drømmens fortælling og det væsentlige styre og lede drømmens forløb.

Det ansås, at 55 procent af alle mennesker har haft en eller flere lucide drømme i løbet af deres liv.

HVORDAN

Vil du gerne vide, hvordan en lucid drøm opstår? Her er et par retningslinjer for hvodan man får en lucid drøm:

1. Vågen Initieret Lucid Drøm (WILD) 

En vågen-initieret lucid drøm (WILD) sker, når du går direkte ind i en drøm fra dit vågne tilstand. Det siges, at (WILD) hjælper dit sind med at forblive bevidst, mens din krop falder i søvn.

Du skal lægge dig ned og slappe af, indtil du oplever en hypnagogisk hallucination, eller en hallucination, der opstår, når du er ved at falde i søvn. (WILD) er simpelt, men det er svært at lære.

Hvis du øver dig i de andre teknikker til induktion af lucide drømme, vil du øge dine chancer for (WILD).

2.  Realitetstest

Virkelighedstest eller realitetkontrol er en form for mental træning. Det øger metakognitionen ved at træne dit sind til at lægge mærke til din egen bevidsthed.

Dit niveau af metakognition er det samme i din vågne tilstand, som i din drømme tilstand. Så en højere metakognition, når du du er vågen, kan føre til en højere metakognition, når du drømmer.

Dette kan være relateret til hjernes præfrontale cortex, som spiller en rolle i både virklighedstesting og lucide drømme. For at frobedre din metakognition kan du lave en virkelighedstest mens du er vågen.

Vil du prøve at teste virklighedstesten, skal du følge disse trin  flere gange om dagen:

  • Sprøg dig selv: “drømmer jeg?”
  • Undersøg dine omgivelser for at bekræfte, om du drømmer.
  • Læg mærke til din egen bevidshed, og hvordan du er I kontakt med dine omgivelser.
  • Du kan indstille en alarm hver 2 til 3 timer for at minde dig selv om, at foretage et relitetstjek.

Her er almindelige realitetstjek, som folk bruger til at drømme klart:

  • Tjek dit spejlbillede for at se, om det ser normalt ud.
  • Faste genstande: Tryk din hånd mod en væg eller et bord, og se, om den går igennem. Nogle mennesker skubber deres fingre ind i den modsatte håndflade.
  • Se på dine hænder. Ser de normale ud?
  • Hvis du drømmer, vil tiden på et ur konstant ændre sig. Men hvis du er vågen, vil tiden næsten ikke ændre sig.
  • Dette populære realitetstjek går ud på at knibe dig i næsen og se, om du kan trække vejret. Hvis du stadig kan trække vejret, drømmer du.

Det anbefales at vælge ét realitetstjek og gøre det flere gange om dagen. Dette vil træne dit sind til at gentage virkelighedskontrollerne, mens du drømmer, hvilket kan fremkalde lucid drømmen.

3. Føre en drømmedagbog 

At føre en drømmedagbog er en populær metode til at få gang i klar drøm. Når du skriver dine drømme ned, er du tvunget til at huske, hvad der sker under hver drøm. Det siges at hjælpe dig med at genkende drømmesignaler og øge bevidstheden om dine drømme.

Du opnår de bedste resultater ved at logge dine drømme, så snart du vågner. Det anbefales også, at du ofte læser din drømmedagbog.

4. Stoffer 

Undersøgelser har også forkuseret på virkningerne af flere stoffer, så som kosttilskud og medicinske planter på søvn og drømme. Men det er ikke klart, hvor sikre de er, eller hvor godt de virker.

5. Apparater 

Nogle masker og pandebånd med lyde eller lys kan fremkalde en klar tilstand. Andre apparater kan optage og afspille beskeder, der bruges i den milde teknik, mens du sover.

BENEFITS

Lucide drømme har forskellige fordele for folk 

  • Mindre angst. Den følelse af kontrol, du føler under en lucid drøm, kan forblive hos dig og få dig til at føle dig styrket. Når du er bevidst om, at du er i en drøm, kan du selv forme historien og slutningen. Det kan fungere som terapi for folk, der har mareridt, ved at lære dem at kontrollere deres drømme.
  • Bedre motoriske færdigheder. Begrænsede undersøgelser tyder på, at det kan være muligt at forbedre simple ting som at banke hurtigere på fingrene ved at "øve" under din lucide drøm. Den samme del af din hjerne bliver aktiv, uanset om du forestiller dig bevægelserne, mens du er vågen, eller om du gennemgår dem under en lucid drøm.
  • Forbedret problemløsning. Forskere har fundet beviser for, at klare drømme kan hjælpe folk med at løse problemer, der handler om kreativitet (f.eks. en konflikt med en anden person) mere end om logik (f.eks. et matematisk problem).
  • Mere kreativitet.  Nogle mennesker, der deltog i undersøgelser af klare drømme, kunne komme på nye ideer eller indsigter, nogle gange ved hjælp af figurer i deres drømme.

Papi Jamas slogan er Keep Dreaming. Når du har læst dette indlæg, håber vi, at du kan blive ved med at drømme lystigt.

Bibliografi

1. Wikipedia. Lucid dream - Wikipedia

2. Verywellmind. Lucid Dreams: Signs, Uses, and How to Have One (verywellmind.com)

3. Healthline. Lucid Dreaming: Techniques, Benefits, and Cautions (healthline.com)

En mand med jakkesæt i som sidder med det ene knæ nede, og tænker. der er en tankeboks
Tilbage til blog

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort.